(No Ratings Yet)  
Loading...

3 wyzwania w Marketing Automation w 2017

Każdy rok stawia przed dyrektorami marketingu nowe wyzwania. W 2017 powinni szczególnie zwrócić uwagę na trzy kluczowe trendy, które w szczególny sposób mogą przyspieszyć rozwój ich biznesu.

Spójne doświadczenie w wielu kanałach

Marki chcą oferować coraz lepsze doświadczenia swoim klientom, budować ich lojalność i odróżniać się od konkurencji. Na konferencjach marketingowych na całym świecie jednym z najpopularniejszych tematów jest “omnichannel experience”.

Statystyki pokazują, że na naszych oczach gwałtownie zmieniają się nawyki komunikacyjne klientów, którzy zaczynają korzystać z coraz większej liczby urządzeń i kanałów komunikacji:

  • więcej wyszukań odbywa się już na smartphone’ach, niż na komputerach;
  • aż 10 spośród 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce służy do komunikacji – YouTube, FB Messenger, Facebook, Gmail, Google+, WhatsApp, Instagram, Skype, Snapchat, Hangouts;
  • liczba osób korzystających mobilnie z serwisów społecznościowych w Polsce wzrosła w ub.r. o 20% (wg We Are Social).

Dostarczenie w tak gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości właściwej wiadomości do właściwej osoby we właściwym czasie i właściwym kanale staje się coraz większym wyzwaniem.

Firmy, które potrafią spójnie komunikować się z użyciem wielu kanałów, odnoszą jednak duże korzyści. Wg badań ich klienci wydają na zakupy od 4 do 10% więcej i są bardziej lojalni.

Wdrożenie prawdziwie spójnego doświadczenia dla swoich klientów może być proste, o ile posiada się odpowiednią wiedzę i narzędzia. Salesforce Marketing Cloud umożliwia integrację kanałów email, social, web i mobile, tak aby użytkownicy czuli się traktowani indywidualnie i wyjątkowo.

Big Data i personalizacja

Spójna komunikacja w wielu kanałach to bardzo duże osiągnięcie, ale niewystarczające. Wyzwanie jakie stoi przed każdym marketerem to przekazanie w nich na tyle spersonalizowanej oferty, aby faktycznie zainteresowała i zaangażowała klienta.

Pierwszym krokiem jest zerwanie z silosami i stworzenie jednego centrum wiedzy, łączącego dane z różnych kanałów i dającego kompletny obraz klienta. Jak każda zmiana, ta również może budzić opory w organizacji. Decyzja o tym musi zapaść na górze organizacji i mieć wsparcie całego najwyższego kierownictwa.

Rozwiązaniem problemu jest odpowiedniej klasy system CRM, który pozwala na zarządzanie danymi i łatwo integruje się z narzędziami m.in. do Marketing Automation.

Prawdziwą przewagę nad konkurencją stanowią jednak rozwiązania Big Data, które pozwalają na analizowanie gigantycznych ilości danych (ze źródeł online i offline), przetwarzanie ich w czasie rzeczywistym i tworzenie na ich podstawie rekomendacji. W ten sposób setkom tysięcy klientów można zapewnić spersonalizowaną ofertę – tak, jak robi to amerykański Amazon, a w Polsce serwisy takie jak Allegro i Pracuj.pl.

Najnowsze narzędzie w arsenale nowoczesnego marketera to Salesforce Einstein, które jest Sztuczną Inteligencją (A.I.) dostępną dla każdego. Najprościej rzecz ujmując to tak, jakby każdy miał w swoim zespole najmądrzejszego naukowca, który przeanalizuje za niego dane i powie o swoich wnioskach, zrobi prognozę wyników, a nawet zarekomenduje co zrobić dalej. Einstein jest tak wszechstronny, że może wesprzeć zarówno dział sprzedaży, obsługę klienta, sklepy ecommerce, marketing i inne.

Rozwój kompetencji

Każde narzędzie jest tak dobre, jak ludzie, którzy z nich korzystają. Nawet firma wyposażona w najdoskonalsze narzędzie Marketing Automation potrzebuje pracowników, którzy będą potrafili wykorzystać 100% ich możliwości.

Niestety, na polskim rynku nadal brakuje specjalistów z zakresu Marketing Automation. Dyrektorzy marketingu mogą przyjąć więc jedną z dwóch strategii.

Pierwsza to rekrutacja pracowników i rozwój ich kompetencji. Oznacza to najczęściej stworzenie zespołu, który w swoich kompetencjach posiada m.in. projektowanie komunikacji i kontentu kontentu, copywriting, kodowanie emaili, zarządzanie bazą danych, analitykę. To dobre rozwiązanie dla dużych firm, które prowadzą rozległe i skomplikowane działania.

Druga strategia to outsourcing wybranych procesów do zewnętrznych firm, które potrafią np. zaprojektować i przygotować profesjonalne emaile. Materiały te będą się poprawnie wyświetlać w różnych programach pocztowych, zarówno na komputerze, jak i telefonie. Można również skorzystać z ich usług doradczych przy np. przygotowaniu efektywnych sposobów na pozyskiwanie leadów. Jedną z firm świadczących tego typu usługi jest Deloitte Digital. Spółka łączy w sobie kompetencje zespołów konsultingu, agencji interaktywnej Digital One, Stratosfery, Salesforce i uselab.

 

Maciej Dakowicz,

Senior Consultant

 

Udostępnij: