(No Ratings Yet)  
Loading...

Jak polskie firmy wykorzystują media społecznościowe?

Czy firmy korzystają chętniej z serwisów społecznościowych, niż miało to miejsce kilka lat temu?

Według różnych badań (np. Komisji Europejskiej czy narzędzia analitycznego Sotrender), od ok. 10% do ok. 20% firm w Polsce korzysta z mediów społecznościowych – to nadal mało na tle np. Stanów Zjednoczonych, gdzie według badań LinkedIn, takie firmy stanowią 80% (dane dla małych i średnich przedsiębiorstw).

Ten procent jednak stale rośnie (razem z liczbą użytkowników mediów społecznościowych w ogóle) – a przodują tu duże marki, które nie tylko chętniej, ale i w coraz bardziej przemyślany (i kreatywny) sposób podchodzą do korzystania z tej przestrzeni.

Rosną również wydatki na reklamę w internecie, w tym tą w mediach społecznościowych.

Wiążą się z tym wyzwania i ograniczenia: platformy społecznościowe stały się tak potężnymi i rozrośniętymi tworami, że żeby działać w nich skutecznie, trzeba zacząć się w ich funkcjach i narzędziach specjalizować oraz orientować w ciągłych zmianach i nowościach wprowadzanych przez serwisy.

Wydaje się, że w przeciwieństwie do stanu sprzed kilku lat, głównym pytaniem dla firm nie jest już: czy inwestować w media społecznościowe, a raczej: z których platform korzystać i w jaki sposób, żeby osiągnąć efekty.

 

Czy ich funkcje faktycznie się zmieniają?

Podstawowe funkcje mediów społecznościowych (czyli przede wszystkim komunikacja, dyskusja, wymiana opinii) pozostają niezmienne od lat. Natomiast możliwości oferowane firmom przez poszczególne serwisy społecznościowe bardzo mocno wyewoluowały.

Media społecznościowe stały się nowym kanałem obsługi klienta. Banki i firmy telekomunikacyjne w Polsce już dawno zauważyły, jak istotna jest dobra obsługa klienta za pomocą mediów społecznościowych oraz jak dużo osób zgłasza się ze swoimi pytaniami i problemami właśnie w tych miejscach (w tych samych miejscach oczekując szybkiej odpowiedzi na swoje pytania).

Serwisy społecznościowe udowodniły też, że potrafią sprzedawać produkty i usługi firm, a także dokładnie mierzyć i oceniać prowadzone działania reklamowe i uzyskiwane dzięki nim rezultaty.

Dzięki rozwojowi technologii i samych platform, możemy dziś dzięki nim pozyskiwać klientów, sondować opinie, badać grupy docelowe dla naszej firmy, analizować to co, gdzie i jak mówi się na temat naszej marki czy produktu, precyzyjnie analizować działania i ofertę konkurencji, zbierać dane o istniejących lub potencjalnych klientach i zasilać nimi już funkcjonujące w firmie systemy, testować rozwiązania czy prototypy rozwiązań, prowadzić działania z obszaru „employer branding” czy wyszukiwać najlepszych pracowników do naszej firmy. Jeszcze kilka lat temu nie mówiliśmy o tak szerokim spektrum zastosowań mediów społecznościowych.

Zmienia się również samo podejście marek do reklamy w mediach społecznościowych oraz mechanizmy docierania i pozyskiwania uwagi poszczególnych grup docelowych. Za przykład niech posłuży Eurosport, który wkrótce zorganizuje prawdopodobnie pierwszą na świecie relację vlogową z zaplecza nadciągających zimowych igrzysk olimpijskich w Korei Południowej – wykorzystując do tych działań znanego polskiego twórcę YouTube’owego, Krzysztofa Gonciarza.

 

Które są przez firmy wykorzystywane najczęściej?

Facebook, z największą liczbą użytkowników w Polsce jeśli chodzi o media społecznościowe (15 milionów użytkowników aktywnych miesięcznie, z czego 12 milionów powraca do serwisu każdego dnia) i z bardzo szeroką ofertą rozwiązań dla biznesu, stał się najchętniej i najczęściej wykorzystywanym przez firmy serwisem społecznościowym.

Tak naprawdę jednak, dobór platform społecznościowych w dużej mierze zależy od celów i grupy docelowej firmy, a także od samej specyfiki firmy i jej produktów czy usług – nie zawsze to Facebook musi być najlepszym, czy też jedynym, wyborem.

Różne platformy społecznościowe sprawdzają się w realizacji różnych celów. LinkedIn może być świetnym wyborem jeśli oferujemy produkty czy usługi dla biznesu, lub gdy poszukujemy pracowników czy chcemy prowadzić działania z obszaru „employer branding”. Dzięki Facebookowi możemy prowadzić profesjonalną obsługę klienta w mediach społecznościowych lub przekierować osoby potencjalnie zainteresowane naszymi produktami do naszego sklepu online, po czym dokładnie zmierzyć efekty tych działań, a Instagram z kolei może się sprawdzić jeśli chcemy budować wizerunek marki wśród młodych osób. A to dopiero początek możliwości.

 

Jakie grupy docelowe najlepiej komunikują się z firmą w ten sposób?

Zależy to od serwisu społecznościowego. Uogólniając, większość użytkowników platform społecznościowych w Polsce stanowią osoby do 34-44 roku życia. Rozkład ten jednak zmienia się z platformy na platformę: i tak, na przykład, z Instagrama czy Snapchata korzystają głównie ci młodsi, a z kolei na polskim Twitterze silną grupę stanowią osoby w wieku 55+. Obserwujemy jednocześnie stały przyrost starszych użytkowników mediów społecznościowych.

Bardzo wiele zależy zatem od doboru właściwych kanałów społecznościowych do potrzeb i grupy docelowej marki, oraz od tego, jak wykorzystamy mechanizmy pozwalające trafiać z naszymi komunikatami do interesujących nas odbiorców (a większość platform oferuje możliwość bardzo precyzyjnego tzw. targetowania komunikatów reklamowych, czyli docierania do osób w konkretnych przedziałach wiekowych, o konkretnej płci, interesujących się konkretnymi tematami, przebywających w konkretnych miejscach, czy wręcz takich, które już wykonały jakieś działanie na naszej stronie www).

Jeśli jako marka będziemy potrafili dotrzeć do wybranej grupy docelowej, a dodatkowo zainteresować i zaangażować ją swoimi treściami, istnieją bardzo duże szanse, że to właśnie ta grupa będzie się z nami komunikować i wybierać nasze produkty czy usługi. I wcale nie oznacza to, że taką grupą nie mogą być, na przykład, seniorzy.

 

*Tekst z komentarzem Piotra Podgajnego ukazał się 23.01.2018 roku w Rzeczpospolita.

Udostępnij: