(No Ratings Yet)  
Loading...

Reklama online 2017 – trendy i wyzwania

Trendy, zmiany i wyzwania w reklamie online przeanalizowane przez Mateusza Gordona,  Head of Omnichannel Strategy w Deloitte Digital.

Jakie trendy w reklamie online zdominowały rok 2017?

Bieżący rynek reklamy online upłynął pod znakiem zautomatyzowanego marketingu (wg Marketing Technology Strategy Survey około połowa przedsiębiorstw korzysta z tego typu technologii, a 79% z firm najlepszych w swojej branży korzysta z nich już od ponad 2 lat). Kluczowe okazały się w tym roku również: personalizacja, marketing omnikanałowy (70% przedsiębiorstw potwierdza istotność strategii omniknałowej), chatboty, outstream video (CPM sięgające nawet 45 dolarów), media społecznościowe, zorientowanie na dostarczenie wysokiego poziomu Customer Experience, Internet of Things, insighty klienckie na podstawie danych, systemy pomiaru Analytics 2.0.

Jakie miały go zdominować, ale okazały się jedynie branżowymi buzz wordami?

Jeśli chodzi natomiast o technologie, które były kreowane na źródła potencjalnej rewolucji (nie tylko) marketingowej, można do nich zaliczyć beacony. Są to małe nadajniki sygnału radiowego mogące komunikować się z naszymi smartfonami. Co więcej, są już wykorzystywane m.in. w muzeach, centrach handlowych i na lotniskach. Idea beaconów polegać ma na wysyłaniu spersonalizowanych ofert klientom, którzy znaleźli się w ich zasięgu. Rozwiązanie nie zdobyło jednak popularności z uwagi na zbyt skomplikowany CX, problemy z technologią Bluetooth, niski poziom retencji użytkowników wśród aplikacji mobilnych oraz ich niechęć do ekspozycji swojej prywatności.

Jaka marka / kampania najbardziej wyróżniła się na rynku? 

Jedną z kampanii, która najjaśniej rozbłysnęła na marketingowym firmamencie bieżącego roku była omnikanałowa komunikacja The New York Times, prowadzona jednocześnie telewizji, prasie, outdoorze, newsletterach oraz social mediach. Do sukcesu kampanii przyczynił się dający do myślenia 30-sekundowy spot wyświetlony podczas ceremonii wręczenia Oscarów (przez kolejne 4 miesiące obejrzany 15 milionów razy), a sama kampania wywołała rekordowy przyrost 308 000 subskrybentów w kanałach cyfrowych.

Jaka marka okazała zaliczyła największą wpadkę? 

Burger King miał za sobą ostatnimi czasy szereg skutecznych działań marketingowych, jednak jego rosyjska filia przerwała dobrą passę, wprowadzając na początku roku kampanię bazującą na wizerunku 17-letniej ofiary gwałtu, który miał miejsce w tym samym kraju. Z jednej strony sytuacja ta eksponuje ewidentny brak wyczucia ze strony kadry decyzyjnej Burger Kinga, a z drugiej pokazuje jak daleko są w stanie zabrnąć marki, w celu zdobycia choćby chwili rozgłosu w rzeczywistości, w której na każdym kroku brandy próbują dotrzeć do nas ze swoimi komunikatami.

Jakie trendy mogą zdominować rok 2018?

Możemy spodziewać się dalszego wzrostu wartości rodzimego rynku reklamy online. Agencja mediowa Zenith informuje, że dynamika wzrostu sumy wydatków na reklamę w 2018 r. utrzyma dwucyfrową dynamikę na poziomie 10,9%. Wynika to z rozwoju platform VoD, dalszego wzrostu reklam programmatic i dalszego dynamicznego rozwoju narzędzi i technologii, umożliwiających personalizacje i precyzyjne targetowanie oraz wykorzystanie zaawansowanej analizy danych. Do przykładów technologii, których znaczenie wzrośnie w nadchodzącym czasie należą technologie AMP/ALP (pozwalające, poprzez skrócenie czasu ładowania strony, zmniejszyć migrację klientów, która przekłada się wg szacunków ekspertów na 500 miliardów dolarów utraconego potencjalnego przychodu dla branży e-commerce), treści efemeryczne (znikające po 24h), AR (rozszerzona rzeczywistość) oraz geofencing (bazujący na usługach, potrafiących określić naszą lokalizację).

Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek reklamy internetowej? Jakie są najbardziej palące?

W dobie internetu i technologii mobilnych największym problemem, przed jakim stoi rynek jest efektywne generowanie ruchu i leadów (co potwierdza aż 63% marketerów – wg danych State of Inbound, 2017) oraz umiejętne wykazanie ROI działań marketingowych (zdaniem 40% marketerów). W wyniku nieustannego wzrostu zastosowania technologii na rynku reklamy internetowej, dobór technologii odpowiadającej potrzebom zainteresowanych stanowi większe wyzwanie niż w zeszłym roku, kiedy to aspekt ten był pomijany, podczas gdy aktualnie już co 4 specjalista przypomina żeby nie bagatelizować jego rangi.

Mateusz Gordon,
Head of Omnichannel Strategy
Deloitte Digital

Udostępnij: